V edycja akcji „Piramida Żywienia przedszkolaka”
.........................................
Zboża zjadamy , energie z nich mamy
Część pierwsza: Przypomnienie czym jest piramida zywienia przedszkolaka. Ogólny opis pieter i grup zywieniowych (24.09.14 r.)
Dzięki przygodom „Zwierzątek ze Zdrowego Zakątka” dzieci zapoznały się z kolejnością pieter oraz produktami spożywczymi Piramidy Żywienia Przedszkolaka. Dowiedziały się też, ze zdrowa dieta to dieta urozmaicona/zbilansowana – składająca się z produktów każdego pietra Piramidy Żywienia Przedszkolaka (dostarczającą organizmowi odpowiedniej ilości białka, tłuszczu roślinnego i zwierzęcego, węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych ).
Część druga: Co to są produkty zbożowe (27.09.14r.)
Dzieci dowiadują się , jakie produkty zajmują pierwsze najszersze piętro Piramidy Żywienia Przedszkolaka, a wiec kasze, ryż, makarony i pieczywo różnego rodzaju. Są to produkty zbożowe – a nazywają się tak dlatego, ze powstały w wyniku przetworzenia ziaren różnych zbóż. Dzieci poznają nazwy zbóż rosnących w Polsce oraz poznają, jaką drogę muszą przebyć zboża z pola do młyna.
II tydzień: Jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe i makaron?
W drugim tygodniu omawiamy poszczególne produkty zbożowe, które powstają w wyniku przetworzenia zbóż: pieczywo, makarony i płatki zbożowe. Dzieci dowiadują się jaką drogę musi przejść zboże, żeby powstał chleb oraz jakie są rodzaje makaronu i dlaczego kuleczki czekoladowe są niezdrowe.
Czesc pierwsza: Pieczywo ( 01.10.14 r.)
W tej części dzieci poznały etapy powstawania chleba, jego rodzaje, a także, że pieczywo jest źródłem bardzo ważnych dla organizmu węglowodanów złożonych. Po części teoretycznej dzieci mogły same zabawić się w piekarzy i wypiekać najpyszniejsze i najzdrowsze bułeczki.
Część druga: Płatki ( 03.10.14 r.)
Dzieci poznają kolejny produkt zbożowy, jakim są płatki. Próbują, przy okazji, różnego rodzaju płatków, a nauczyciel wyjaśnia im, ze najzdrowsze są płatki nieprzetworzone – owsiane, pszenne czy kukurydziane. Płatki słodkie, kolorowe choć smaczne są niezbyt zdrowe.
Część trzecia: Makaron ( 04.10.14 r.)
Dzieci dowiedziały się , jak robi się makaron i jakie są jego rodzaje. Przy wesołej zabawie (spaghetti), maluchy zapoznały się z najdłuższymi kluskami na świecie. Dzieci dowiedziały się też, że w zależności od użytej do produkcji makaronu mąki wyróżniamy makarony ciemne, jasne i kolorowe.
III tydzień: Kasze, ryż i rośliny strączkowe
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się dlaczego warto jeść kasze gryczana , gdzie uprawia się ryż i dlaczego rośliny strączkowe zajmują przedostatnie piętro piramidy.
Część pierwsza: Kasze ( 07.10.14 r.)
Dzieci dowiadują się skąd się bierze kasza i dlaczego jest tak wartościowym składnikiem spożywczym. Podczas zabawy dzieci wykorzystują kasze nie tylko do jedzenie , we woreczkach jest świetnym materiałem do zabawy.
Część druga: Ryż ( 09.10.14 r.)
Dzieci dowiedziały się dlaczego ryż nie rośnie w Polsce i, że podobnie jak kasze jest znakomitym źródłem węglowodanów, czyli głównego źródła energii naszego organizmu. Ważną zaletą ryżu jest jego bezglutenowość, tzn., że mogą go jeść dzieci ze skaza białkową.
Część trzecia: Rośliny strączkowe ( 10.10.14 r.)
Dlaczego fasola nazywana jest rośliną strączkową? Na to pytanie dzieci dzisiaj poznały odpowiedź. Zabawy ruchowe oraz wierszyk i piosenka na temat fasoli, pozwoliły dzieciom wzbogacić się o nowe informacje, a także fajnie się przy tym bawić.
IV tydzień: Orzechy, nasiona i tłuszcze
W ostatnim – czwartym tygodniu, dzieci dowiadują się o tłuszczach: zarówno tych, które znamy na co dzień, tj. oleje czy masło, ale tez tych zawartych w rybach, orzechach i pestkach. Ponadto dzieci dowiedzą się , że zamiast słodyczy i słonych przekąsek warto jeść orzechy czy pestki słonecznika.
Część pierwsza: Co to są tłuszcze? ( 15.10.14 r.)
Tłuszcze razem z roślinami strączkowymi zajmują przedostatnie piętro Piramidy Żywienia Przedszkolaka.
W związku z tym stanowią uzupełnienie diety przedszkolaka. Tłuszcze znajdują się w wielu produktach zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Prawidłowemu odżywianiu sprzyjają nienasycone kwasy tłuszczowe, tj. omega 3 lub omega 6 i te powinno się jeść jak najczęściej.
Dzieci uczą się wierszyka o rybce i naśladują jej ruchy:
Część druga: Oleje ( 16.10.14 r.) W części tej dzieci dowiadują się w jakich produktach są dobre tłuszcze. Na podstawie bajki Zwierzątek ze Zdrowego Zakątka dowiadują się też jak powstaje olej i z czego się go robi.
Część trzecia: Orzechy, migdały i pestki – zdrowe przekąski ( 18.10.14 r.)
W ostatniej części zachęcaliśmy dzieci do spożywania zdrowych i smacznych przekąsek – orzechów , migdałów, dyni oraz sezamu.
Na zakończenie V Edycji Piramidy Żywienia Przedszkolaka rodzice obejrzeli prezentacje pt. „Zboża zjadamy , energie z nich mamy”. W ciągu całego czasu trwania akcji rodzice dostarczali produkty spożywcze, które były niezbędne do przeprowadzenia zadań. Niektórzy żywo zainteresowali się miesięcznikiem WIEM, który pozostał w klasie do dyspozycji wszystkich chętnych , którzy chcieliby pogłębić swoje wiadomości na temat zdrowego żywienia.