"Pierwsze uczniowskie do\u015bwiadczenia drog\u0105 do wiedzy"
W marcu 2009 roku nasza szkoła przystąpiła do projektu współfinansowanego przez Unię Europejską
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”.
Koncepcja projektu oparta jest na założeniu, że każde dziecko
jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności
dostrzec, wspierać i rozwijać.
Projekt przebiega w trzech etapach:
a) I etap: IV-VI i IX-XII 2009 roku;
b) II etap: XII-VII 2010 roku;
c) III etap: X-IV 2011 roku.
Twórcą inteligencji wielorakich, na których to oparte są założenia projektu, jest Howard Gardner. Uważa on, że „(...) najważniejszym wkładem, jaki może wnieść oświata do rozwoju dziecka, jest dopomożenie mu w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom, w której będzie kompetentnym fachowcem, w której praca będzie mu dawała zadowolenie”. Definiuje on każdą z inteligencji jako „zdolność rozwiązywania problemów albo kształtowania wytworów ludzkiej pracy”.
Dzieci chętnie i z zaangażowaniem uczestniczą w zabawach, samodzielnie podejmują różnorodne działania. Daje im to wiele satysfakcji i radości. Uczniowie zaskakują pomysłowością w wykorzystywaniu pomocy dydaktycznych. Tworzą również samodzielnie, często z własnej inicjatywy pomoce, np. puzzle, instrumenty muzyczne, książeczki, itp.
Uczestnictwo w Projekcie jest przedsięwzięciem, które zmienia sposób patrzenia na ucznia. Pokazuje, że dzieci mają różne predyspozycje i umiejętności. Ważne jest podkreślenie indywidualności każdego ucznia i pokazanie, że nikt nie powinien czuć się gorszy, a każde dziecko jest zdolne. Rolą dorosłych (nauczycieli i rodziców) jest, by te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Dobór najwłaściwszych sposobów oddziaływania na ucznia wynika ze znajomości profilu inteligencji każdego dziecka, jego zainteresowań i potrzeb.
Udział w projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”
przyniósł następujące efekty:
a) uczniom:
- pozwolił uczestniczyć w bardzo atrakcyjnych zajęciach;
- rozwinąć posiadane zdolności, umiejętności i inteligencje;
- odkryć dotąd nieznane talenty, zainteresowania;
- wzmocnić wiarę we własne możliwości;
- ćwiczyć inteligencje słabiej rozwinięte poprzez wykorzystanie tych lepiej rozwiniętych;
- poznać ciekawe pomoce;
- rozbudzić ciekawość twórczą;
- pokonać lęki, tremę przed publicznymi występami;
- dał wiarę w sukces, pozytywną samoocenę;
- zmotywował do dalszych działań poznawczych;
- pobudził pozytywną samoocenę;
b) nauczycielowi:
- pozwolił spojrzeć inaczej na własną pracę;
- uatrakcyjnić codzienne zajęcia;
- zdobyć dodatkowe informacje o swoich uczniach;
- wzbogacić warsztat pracy;
- poznać ciekawą literaturę dotyczącą inteligencji;
- wzmocnić kontakty z rodzicami;
c) rodzicom:
- uzyskać wiedzę na temat: „Inteligencji wielorakich” H. Gardnera
poprzez uczestnictwo w pokazie prezentacji multimedialnej;
- współtworzyć profil swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi
na pytania ankiety;
- zdobyć wiedzę na temat tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko;
- czynnie uczestniczyć w rozwoju dziecka;
- zdobyć wiedzę na temat tego, które umiejętności należy rozwijać,
a które stymulować;
d) szkole:
- realizować innowacje poprzez uczestnictwo w projekcie UE;
- zyskać prestiż w środowisku;
- umożliwić nauczycielom wzbogacenie warsztatu pracy;
- przygotować uczniów ciekawych świata, znających swoje mocne strony;
- pozyskać nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne;
- wzmocnić współpracę z rodzicami.
Galeria zdjęć: