V edycja akcji „Piramida Żywienia przedszkolaka”
Zboża zjadamy , energie z nich mamy
Część pierwsza: Przypomnienie czym jest piramida żywienia przedszkolaka. Ogólny opis pieter i grup żywieniowych (24.09.13 r.)
Dzięki przygodom „Zwierzątek ze Zdrowego Zakątka” dzieci zapoznały się z kolejnością pięter oraz produktami spożywczymi Piramidy Żywienia Przedszkolaka. Dowiedziały się też, ze zdrowa dieta to dieta urozmaicona/zbilansowana – składająca się z produktów każdego pietra Piramidy Żywienia Przedszkolaka (dostarczająca organizmowi odpowiedniej ilości białka, tłuszczu roślinnego i zwierzęcego, węglowodanów oraz witamin i składników mineralnych).
Część druga: Co to są produkty zbożowe (27.09.13r.)
Dzieci dowiadują się, jakie produkty zajmują pierwsze najszersze piętro Piramidy Żywienia Przedszkolaka, a więc kasze, ryż, makarony i pieczywo różnego rodzaju. Są to produkty zbożowe – a nazywają się tak dlatego, ze powstały w wyniku przetworzenia ziaren różnych zbóż. Dzieci poznają nazwy zbóż rosnących w Polsce oraz poznają, jaką drogę muszą przebyć zboża z pola do młyna.
II tydzień: Jak powstaje chleb, płatki śniadaniowe i makaron?
W drugim tygodniu omawiamy poszczególne produkty zbożowe, które powstają w wyniku przetworzenia zbóż: pieczywo, makarony i płatki zbożowe. Dzieci dowiadują się jaką drogę musi przejść zboże, żeby powstał chleb oraz jakie są rodzaje makaronu i dlaczego kuleczki czekoladowe są niezdrowe.
Część pierwsza: Pieczywo ( 01.10.13 r.)
W tej części dzieci poznały etapy powstawania chleba, jego rodzaje, a także, że pieczywo jest źródłem bardzo ważnych dla organizmu węglowodanów złożonych. Po części teoretycznej dzieci mogły same zabawić się w piekarzy i wypiekać najpyszniejsze i najzdrowsze bułeczki.
Część druga: Płatki ( 03.10.13 r.)
Dzieci poznają kolejny produkt zbożowy, jakim są płatki. Próbują, przy okazji, różnego rodzaju płatków, a nauczyciel wyjaśnią im, że najzdrowsze są płatki nieprzetworzone – owsiane, pszenne czy kukurydziane. Płatki słodkie, kolorowe choć smaczne są niezbyt zdrowe.
Czesc trzecia: Makaron ( 04.10.13 r.)
Dzieci dowiedzialy sie , jak robi sie makaron i jakie sa jego rodzaje. Przy wesolej zabawie (spaghetti), maluchy zapoznaly sie z najdluzszymi kluskami na swiecie. Dzieci dowiedzialy sie tez, ze w zaleznosci od uzytej do produkcji makaronu maki wyrózniamy makarony ciemne, jasne i kolorowe.
III tydzien: Kasze, ryz i rosliny straczkowe
W tym tygodniu dzieci dowiedza sie dlaczego warto jesc kasze gryczana , gdzie uprawia sie ryz i dlaczego rosliny straczkowe zajmuja przedostatnie pietro piramidy.
Czesc pierwsza: Kasze ( 07.10.13 r.)
Dzieci dowiaduja sie skad sie bierze kasza i dlaczego jest tak wartosciowym skladnikiem spozywczym. Podczas zabawy dzieci wykorzystuja kasze nie tylko do jedzenie , we woreczkach jest swietnym materialem do zabawy.
Czesc druga: Ryz ( 09.10.13 r.)
Dzieci dowiedzialy sie dlaczego ryz nie rosnie w Polsce i, ze podobnie jak kasze jest znakomitym zródlem weglowodanów, czyli glównego zródla energii naszego organizmu. Wazna zaleta ryzu jest jego bezglutenowosc, tzn., ze moga go jesc dzieci ze skaza bialkowa.
Czesc trzecia: Rosliny straczkowe ( 10.10.13 r.)
Dlaczego fasola nazywana jest roslina straczkowa? Na to pytanie dzieci dzisiaj poznaly odpowiedz. Zabawy ruchowe oraz wierszyk i piosenka na temat fasoli, pozwolily dzieciom wzbogacic sie o nowe informacje, a takze fajnie sie przy tym bawic.
IV tydzien: Orzechy, nasiona i tluszcze
W ostatnim – czwartym tygodniu, dzieci dowiaduja sie o tluszczach: zarówno tych, które znamy na co dzien, tj. oleje czy maslo, ale tez tych zawartych w rybach, orzechach i pestkach. Ponadto dzieci dowiedza sie , ze zamiast slodyczy i slonych przekasek warto jesc orzechy czy pestki slonecznika.
Czesc pierwsza: Co to sa tluszcze? ( 15.10.13 r.)
Tluszcze razem z roslinami straczkowymi zajmuja przedostatnie pietro Piramidy Zywienia Przedszkolaka.
W zwiazku z tym stanowia uzupelnienie diety przedszkolaka. Tluszcze znajduja sie w wielu produktach zarówno pochodzenia roslinnego , jak i zwierzecego. Prawidlowemu odzywianiu sprzyjaja nienasycone kwasy tluszczowe, tj. omega 3 lub omega 6 i te powinno sie jesc jak najczesciej.
Dzieci ucza sie wierszyka o rybce i nasladuja jej ruchy:
Czesc druga: Oleje ( 16.10.13 r.) W czesci tej dzieci dowiaduja sie w jakich produktach sa dobre tluszcze. Na podstawie bajki Zwierzatek ze Zdrowego Zakatka dowiaduja sie tez jak powstaje olej i z czego sie go robi.
Czesc trzecia: Orzechy, migdaly i pestki – zdrowe przekaski ( 18.10.13 r.)
W ostatniej czesci zachecalismy dzieci do spozywania zdrowych i smacznych przekasek – orzechów , migdalów, dyni oraz sezamu.
Na zakonczenie V Edycji Piramidy Zywienia Przedszkolaka rodzice obejrzeli prezentacje pt. „Zboza zjadamy , energie z nich mamy”. W ciagu calego czasu trwania akcji rodzice dostarczali produkty spozywcze, które byly niezbedne do przeprowadzenia zadan. Niektórzy zywo zainteresowali sie miesiecznikiem WIEM, który pozostal w klasie do dyspozycji wszystkich chetnych , którzy chcieliby poglebic swoje wiadomosci na temat zdrowego zywienia.