Brak wydarzeń w kalendarzu
Pn Wt Śr Cz Pt So N

Wycieczka do bełchatowskich Gigantów Mocy.

b_500_500_16777215_00_images_szkolne_aktualnosci_Wycieczka_el_bel_DSC02201.JPG

26 stycznia wyjechaliśmy na wycieczkę do Muzeum Giganty Mocy i Elektrowni Bełchatów. Wyjazd był finansowany  przez  WFOŚiGW  w  Łodzi i realizowany w ramach projektu ,,Czyste powietrze-zdrowy świat”. PGE Giganty Mocy to jedna z największych atrakcji turystycznych województwa łódzkiego. Ekspozycja stanowi interaktywne centrum edukacji, które w sposób multimedialny prezentuje proces wytwarzania energii elektrycznej z wykorzystaniem węgla brunatnego, wydobywanego i przetwarzanego przez bełchatowskie ,, giganty mocy”.

Program wycieczki obejmował zwiedzenie interaktywnej ekspozycji, która poświęcona jest procesowi powstawania węgla brunatnego i przybliża czasy sprzed milionów lat. Zobaczyliśmy, jak wyglądały prehistoryczne zwierzęta  na czele z bełchatowskim mamutem. Przewodnicy ciekawie opowiadali o tym, jak wydobywa się węgiel brunatny i przetwarza na energię elektryczną w bełchatowskich „Gigantach”. Przyjrzeliśmy się,  jak pracują gigantyczne koparki w bełchatowskiej odkrywce oraz  poznaliśmy  zasady działania maszyn elektrowni. Widzieliśmy również, jak zmieniało się miasto Bełchatów i jego najbliższe regiony wraz z budową bełchatowskiego kombinatu górniczo – energetycznego.

Kolejnym  punktem  programu   wycieczki  były  warsztaty o  tematyce  ,,Czarne złoto”

i ,,Ocean kapsułą czasu”. Na nich dowiedzieliśmy się czym  dokładnie  jest  węgiel  brunatny

i w jaki sposób powstał  oraz jakie warunki musiały zaistnieć i ile czasu upłynąć, aby mógł się wytworzyć? Byliśmy zdziwieni, że w małej bryłce węgla może skrywać się fascynująca historia. Aż trudno uwierzyć, że ok. 200 mln lat temu teren obecnego Bełchatowa zalewało ciepłe morze jurajskie, a w nim kwitło życie. Na warsztatach poznaliśmy gatunki zwierząt, które zamieszkiwały jurajskie głębiny. Dowiedzieliśmy się, jak powstają skamieniałości. Na zakończenie zajęć wykonaliśmy odcisk własnej skamieniałości.

Z muzeum pojechaliśmy do Elektrowni Bełchatów, która jest największą w Polsce, Europie i na świecie elektrownią węglową  wytwarzającą energię elektryczną z węgla brunatnego. Na początku pan przewodnik zapoznał nas z historią elektrowni. Mogliśmy zobaczyć hale produkcyjne i ogromne generatory prądu. Dowiedzieliśmy się, że te wielkie kominy, których średnica u podstawy wynosi 100 m, nie wydzielają dymu – to para wodna powstająca w procesie chłodzenia. Zwiedziliśmy również centrum dowodzenia elektrownią. Pobyt tutaj oraz widok mnóstwa przycisków, monitorów i ekranów  kolejny raz wywarł na nas ogromne wrażenie. Z zainteresowaniem wysłuchaliśmy informacji nt. ochrony środowiska, gdyż Elektrownia Bełchatów jest jednym z przedsiębiorstw najbardziej zaangażowanych w proces intensywnych działań na rzecz ochrony środowiska. Wycieczkę zakończyliśmy wizytą w restauracji McDonald`s. Posilając się  mogliśmy wymienić się spostrzeżeniami i wrażeniami na temat wycieczki. To była bardzo ciekawa i pouczająca wycieczka.